For mange hjemmeside- og webshopejere er begrebet konverteringsoptimering ikke ukendt.
Bag det lange ord gemmer der sig en disciplin, der i alt sin enkelthed går ud på at opnå flere salg, tilmeldinger til sin e-mail-liste, flere downloads af sin gratis e-bog eller noget helt fjerde, der er en målsætning, den pågældende webside ønsker udført.
Ikke overraskende vælger mange at starte deres konverteringsoptimering med at fokusere på de grafiske elementer. Hvad ser øjet først? Har knappen de rette farver? Er mine billedvalg egnede? Den slags tanker kredser ofte i hovedet på personen, der står foran at skulle teste forskelligt indhold på siden. Men hvad med teksten? Husker du den?
Din tekst kan skabe øget konvertering
En amerikansk hjemmeside testede for nyligt deres tekster på deres såkaldte Call To Action knapper, altså de knapper de vil have brugeren til at klikke på for at fortage en handling.
De holdt originalteksten ”Join us” op mod udfordreren ”Make money selling websites”.
Originalen havde i testperioden en konverteringsrate på 2.88 %, mens udfordreren havde 3.84 %. Altså en forskel på hele 33.10 % i konverteringsrate – alene ved at udskifte teksten på en knap!
Knappen var omringet af samme annoncetekst, og farven på selve knapperne var også ens. Forsøget blev udelukket fortaget for at påvise, at teksten spiller en ligeså central rolle som de grafiske elementer. Forsøget viste derved også, at det er farligt at negligere sine webtekster til fordel for at fokuserer indædt på grafik og sidens farver. Sammenspillet gør forskellen, men teksten må aldrig udelades fra et testmiljø, når der skal forbedres på en sides evne til at skabe konverteringer.
Forskellen bestod ganske enkelt i, at den ene knap var afsenderorienter og ikke tilbød nogen værdi til brugeren. Hvorfor skulle en bruger slutte sig til nogen, og hvorfor overhovedet hvis der ikke er en åbenlys fordel?
Den anden tekst er derimod modtagerorienteret og tilbyder en værdi. Brugeren kan tjene penge på at sælge websites. En opfordring med et meget stærkere incitament.
Forskellen er tydelig, og derfor er det uhyre vigtigt at teste sine handlingsopfordringer i teksten. Særligt i dag, hvor du kan finde en tekstforfatter til overkommelig pris mange steder, er det et ærgerligt sted at spare, når du lige har læst, at forskellen på fire ord kan betyde forskellen på 33.10 % evne til at skabe salg eller kontakt.
Husk derudover at du naturligvis bør omgive dine knapper med kort, men informativ tekst, så din bruger ikke er i tvivl om, hvad formålet er med knappen, og hvad der sker, når han eller hun klikker på den.